Search

Content

Mindfulness Meditation

Meditacija mūsų sąmonėse dažnai apsipynusi pasakomis ir legendomis, lyg koks mistinis ritualas. Bet iš tiesų yra visiškai priešingai - tai paprastas procesas. Jo esmingiausias detalė yra koncentracija ties tuo, ką veiki, išgyvenimas tų emocijų, kurias išgyveni, tiesiog buvimas su savimi.

“Knowing what you are doing while you are doing it is the essence of mindfulness training” - Jon Kabat-Zinn. Būtent šio autoriaus knygą "Wherever you go, there you are" čia ir apžvelgsiu. Iš pradžių reiktų išskirti keletą pagrindinių sąmoningumo (mindfulness) meditacijos aspektų.
Pirma - susitelkimas, nukreiptas į tam tikrą detalę. Pavyzdžiui, kvėpavimo ritmą. Arba mantrą.
Antra - buvimas čia ir dabar. Savęs stebėjimas ir jautimas, aplinkos stebėjimas ir jautimas. Ši dalis ypač svarbi, nes, kaip teigia autorius, kartais nugyvename bene visą gyvenimą planuodami ateitį ir grauždamiesi dėl praeities (ar prisimindami senus gerus laikus) ir praleidžiam velniškai didelę dalį gyvenimo grožio.

Tai, kartoju dar sykį, nėra kokia ypatinga praktika - meditacija yra tiesiog minčių-sąmonės treniravimas patirti dabarties akimirką, patraukti į šoną mintis, kurios bando atitraukti mūsų dėmesį nuo šio momento ir būti atviram bei budriam šios akimirkos atžvilgiu. Nors norint praktikuoti mindfulness meditaciją nereikia jokių ypatingų bruožų, ji yra populiari rytiečių religijose, pavyzdžiui, budizme. Bet nesvarbu, kokią religiją išpažįstat ar kur gyvenat - svarbiausias yra noras būti atidžiam. "When I was a Buddhist, I drove my parents and friends crazy, but when I am a Buddha, nobody is upset at all." Ne pavadinimas, o buvimas.

Jon Kabat-Zinn rašymo stilius - raminantis (dėl to tinkamas prieš miegą!), kiek meniškas, pasakojant apie skirtingas meditacijos technikas. Nevengiama pakartojimų, bet aš dėl to tik džiaugiausi - kaskart kartojant panašias idėjas, jos šviečiasi vis iš kitos pusės ir leidžia šaknis vis gilyn į sąmonę. Jis pristato meditaciją itin laisvai - teigia, jog nėra teisingų ar neteisingų meditacijos būdų, skatina turėti valios atsispirti tokiam tobulumo poreikiui ir bandyti, net nematant jokio poveikio. O poveikis nebūtinai ir turi būti akivaizdus, nes medituoti reiktų dėl paties proceso, pragmatiškas praktikos tikslas iškreipia meditaciją, bent taip jau teigia autorius.

Kelios siūlomos meditacijos asociacijos:
Kalno meditacija - meditacija sėdint, kurios esmė - perimti kalno savybes: jo monumentalumą, ramybę, obektyvumą aplinkybėms. Kaip pasakoja autorius, keičiasi metų laikai, keičiasi orai, bet ar lytų lietus, ar spigintų saulė, kalnas tiesiog sėdi ir tiek.
Ežero meditacija - tai meditacija sėdint ar gulint, įsivaizduojant save kaip ežerą, vandenį, kurį turi išlaikyti kūnas. Ežerą, kurio paviršius gali būti lygus, o vanduo - skaidrus, taip pat paviršiaus ramybė gali būti sudrumsta, vanduo nebe toks kiaurai peržvelgiamas, bet abiem šiais atvejais ežeras tiesiog yra.

Galima medituoti sėdint, gulint ar net stovint. Dar daugiau - netgi vaikštant. Šiuo atveju siūloma vaikščioti ratais ar pirmyn atgal - monotinija reikalinga, kad būtų paprasčiau susitelkti į procesą, o ne kažkokį konkretų tikslą, kur norėtųsi nueiti. Galima medituoti ir šiaip vaikščiojant ar stovint lauke, pavyzdžiui, autobusų stotelėje. Vieta nėra tokia svarbi, kaip susikaupimas ir ryžtas.

Pats autorius dirba ligoninėje, kur meditacija - tai gydymo priemonė. Apart paprasčiausio nusiraminimo ir aiškumo mintyse, ji, įrodyta, mažina nerimą, gerina nuotaiką ir imunitetą bei IQ, ką jau kalbėti apie priekinės smegenų dalies (prefrontal cortex) aktyvavimą. Žinoma, visos išdavos - kasdienių ritualų pasekmė. Penkios minutės ar pusvalandis - ne taip ir svarbu.

“The riches banquet, the most exotic travel, the most interesting, attractive lover, the finest home—all of these experiences can seem somehow unrewarding and empty if we don’t really attend to them fully—if our minds are elsewhere, preoccupied with disturbing thoughts. By the same token, the simplest of life’s pleasures—eating a piece of fresh-baked bread, seeing a work of art, spending moments with a loved one—can be amply rich if we bring a full attention to them. The remedy to dissatisfaction is inside us, in our minds, not in groping for new and different outer sources of satisfaction.” - Tara Bennett Goleman.

Tad sąmoninga meditacija gali būti priežastis dėkingumui reikšti, priežastis džiaugsmo kibirkščiai nušvisti iki skausmo nugludintoje kasdienybėje. Be to, kuo labiau esam įsitraukę į veiklą, tuo smagiau ją vykdyti, joje būti. Apie flow esu kalbėjus apkalbėjus jau ne kartą.

“The process itself has some extraordinary qualities, but not necessarily the subject. The important idea is that this process is within the reach of anyone who applies himself or herself with enough determination.”  - Lama Oser.

Linkiu pakankamai ryžto ir valios pastebėti akimirkos spalvą.
Spalvoto savaitgalio!


2 komentarai (-ų):

  1. Panorau pasiskolinti tą knygą. Iš tiesų meditacija visada atrodė kažkas, kam reikia paskirti kokį nemažą pusdienį ir gulint ant kilimo, uostant smilkalus, laukti nušvitimo :}

    AtsakytiPanaikinti
  2. Ji elektroniniam formate :) Kokiu adresu galėčiau Tau atsiųsti nuorodą?

    AtsakytiPanaikinti

Sekite elektroniniu paštu

Atradimams

Archyvas